Înapoi la știri

Un vitamin comun poate reduce acumularea proteinelor Alzheimer, arată un studiu

11 Apr 2026
7 minute min
Ion Ionescu

Un nou studiu a asociat nivelurile de vitamina D în mijlocul vieții cu tangles toxice de proteină tau care se acumulează în creierul celor cu boala Alzheimer. Potrivit sciencealert.com, o analiză statistică a probelor de sânge și a scanărilor cerebrale de la 793 de adulți a arătat că cu cât o persoană are mai multă vitamina D în organism în mijlocul vieții, cu atât tendința de a avea mai puține tangles de proteină tau în anii următori este mai mare.

Descoperirea provine de la un grup internațional de cercetători și, deși nu dovedește o relație de cauzalitate directă, sugerează o asociere care merită analizată. "Aceste rezultate sugerează că nivelurile ridicate de vitamina D în mijlocul vieții pot oferi protecție împotriva dezvoltării acestor depozite tau în creier și că nivelurile scăzute de vitamina D ar putea fi un factor de risc care ar putea fi modificat și tratat pentru a reduce riscul de demență," a declarat neuroștiințificul Martin David Mulligan, de la Universitatea din Galway, Irlanda. "Desigur, aceste rezultate trebuie testate mai departe prin studii adiționale."

Publicitate

👉 Detalii ale studiului

Participanții la studiu au avut nivelurile de vitamina D măsurate o dată, ca parte a unei evaluări de bază la vârsta de 39 de ani. Scanările cerebrale realizate, în medie, la 16 ani după, au fost folosite pentru a evalua nivelurile de tau și de amiloid-beta, o altă proteină strâns legată de Alzheimer. Studiul nu a analizat diagnosticele de demență – niciunul dintre participanți nu avea boala Alzheimer la momentul imagisticii cerebrale – dar comportamentul anormal al tau și amiloid-beta a fost folosit ca un substitut pentru problemele cerebrale asemănătoare Alzheimer care ar putea fi în curs de instalare.

Ani și amiloid-beta nu sunt, în mod natural, distrugătoare; creierul are nevoie de ele pentru a rămâne sănătos. Problema apare atunci când aceste proteine încep să funcționeze anormal și blochează neuronii, moment în care daunele asociate cu Alzheimer încep, deoarece celulele cerebrale se degradează și comunicarea dintre ele este întreruptă. Deși studiul nu a găsit nicio relație între vitamina D și amiloid-beta, s-a evidențiat o legătură între vitamina D și tau. Aceasta a fost valabilă atât pentru întregul creier, cât și pentru unele regiuni cunoscute ca fiind afectate de Alzheimer în stadiile sale cele mai timpurii.

👉 Este nevoie de studii suplimentare

"Cât mai știm noi, nu au existat studii anterioare care să evalueze o asociere între vitamina D serică și markerii de neuroimagistică ai demenței preclince," au scris cercetătorii în lucrarea publicată. "Suplimentarea cu doze mai mari de vitamina D și/sau pe perioade mai lungi de timp la indivizi tineri, sănătoși cognitiv, poate fi benefică, deoarece fereastra de oportunitate pentru modificarea bolii este mai mare. Cu toate acestea, aceasta va necesita teste formale în studii clinice."

Cercetări anterioare au legat vitamina D de numeroase beneficii pentru sănătate și protecție împotriva demenței, dar acum avem o conexiune între aceasta și o proteină asociată cu Alzheimer. Deși nu este clar dacă tangles de tau sunt o cauză principală a bolii sau pur și simplu un simptom al acesteia, ele rămân unul dintre cele mai timpurii semne că ceva nu este în regulă. Cercetătorii subliniază studii anterioare care au arătat că vitamina D poate ajusta sistemul imunitar al creierului în bine, în timp ce lipsa acesteia a fost legată de comportamente necorespunzătoare ale proteinelor tau în creierele șoarecilor.

Știm că o serie de factori diferiți contribuie la riscul de Alzheimer, de la proteine periculoase la genetica cu care ne naștem. Este o imagine complexă, dar oamenii de știință înțeleg treptat detaliile sale. Acest studiu sugerează că o parte din acest risc de boală ar putea fi redus prin obținerea unei cantități suficiente de vitamina D – așa că poate merită să consideri mai mult timp petrecut la soare sau să adaugi mai mult pește în dietă. Totuși, aportul de vitamina D va trebui monitorizat mai îndeaproape de-a lungul decadelor și legat de diagnosticele de demență pentru a ști cu siguranță.

"Aceste rezultate sunt promițătoare, deoarece sugerează o asociere între nivelurile ridicate de vitamina D în mijlocul vieții și o sarcină tau mai mică, în medie, cu 16 ani mai târziu," a declarat Mulligan. "Mijlocul vieții este un moment în care modificarea factorilor de risc poate avea un impact mai mare." Studiul a fost publicat în Neurology Open Access.

Alte postari din Sanatate
Acasa Recente Radio Județe